În
2012 câteva mii de oameni au iesit să protesteze in toată ţara, dar mai ales în
Bucureşti, având ca epicentru simbolic Piaţa Universităţii, locul consacrat cu
o aură practic mistică după ce acolo s-a vărsat sânge pentru libertate în 21
decembrie 1989 şi după ce, câteva luni mai târziu, a avut loc a doua
manifestaţie maraton din istoria universală după cea din Piaţa TienAnMen dintre
17 mai şi 4 iunie 1989. Romantismul aşa-numitei Golaniade, între 22 aprilie si
13 iunie 1990, a lăsat o dâră de neşters în istorie, mai ales după ce Piaţa
Universităţii a fost încă o dată martirizată de hoardele de mineri, incitaţi si
direcţionaţi de securiştii lui Ion Iliescu şi ai asa-zisului Front al Salvării
Naţionale.
Fenomenul Piaţa Universităţii 1990 a
dus mai departe, către un alt nivel, manifestările Pieţei TienAnMen, şi a fixat
un model care avea să revină iar si iar, in timpul miscării „Zonelor Libere de
Neocomunism” din Bulgaria verii anului 1990, în timpul protestelor pentru limba
si identitatea românească din Piaţa Marii Adunari Naţionale din Chişinău din
1995 si 2002, în timpul revolutiei din Serbia din 2000, al revoluţiei
trandafirilor din Georgia, în 2001, al revoluţiei portocalii din Ucraina anului
2004, revenind în Basarabia în timpul revoluţiei Twitter din aprilie 2009, în
Bulgaria in timpul revoltelor din 2012-2013 şi in Ucraina ultimelor două
săptămâni.
Dar
influenţa sa s-a dus şi mai departe, în afara spaţiului fostelor ţări
comuniste. Mişcările Indignados şi Occupy sau protestele din Grecia, care au
debutat prin 2007-2008, revoluţia din Islanda din 2012 datorează si ele destul
Golaniadei româneşti, chiar dacă nu au făcut neapărat o legatură explicită, iar
primăvara arabă din 2011 a consacrat şi ea propriile sale pieţe protestatare,
precum Piaţa Tahrir din Cairo. La rândul său, protestul turcilor s-a concentrat
în jurul Pieţei Taksim din Istanbul, vechiul Constantinopol.
În tot acest timp, ca şi în anul
revolutionar 1989, România a părut mult timp în afara valului de nemulţumire cu
rădăcini adânci, dar catalizat de criza mondială de sistem declanşată spre
finele anului 2007 si extinsă pretutindeni până la sfârsitul anului 2008. Deşi
confruntaţi cu cea mai dură politică de austeritate din întreaga Uniune
Europeană si cea mai incorectă, căci măsurile de austeritate au fost impuse
astfel încât greul crizei să fie dus de populaţie, iar clasa politică coruptă
să-şi poată menţine neatins nivelul de acces pe căi licite şi ilicite la
bugetele administrate de stat, românii păreau să asiste pasiv la propria lor
spoliere şi chiar să participe cu entuziasm si naivitate la răfuielile dintre
diversele bande cavsimafiote de politicieni. Piaţa Universităţii şi-a păstrat
simbolistica, dar după ultimele lupte de stradă care au avut loc acolo imediat
după sângeroasele evenimente din 13-15 iunie 1990 şi până prin 1991, a devenit
mai degrabă locul de exprimare a bucuriei galeriilor de fotbal după câte un
meci sau o calificare câştigată, ori spaţiul de celebrare al unor victorii
electorale, ca în 1996 şi 2004.
Toate astea s-au schimbat la 13
ianuarie 2012, când oamenii au ieşit spontan în stradă pentru a apăra un foarte
apreciat subsecretar de stat, Raed Arafat, în pericol de a fi demis pentru
opoziţia sa faţă de un proiect de lege a sănătăţii care ar fi redus drastic
calitatea asistenţei medicale. Piaţa Universităţii a redevenit un spaţiu al
libertăţii, în care iniţial câteva mii de oameni, apoi câteva sute, au
continuat protestul pentru luni de zile, până pe la sfârşitul verii. Iniţial
protestul s-a concentrat împotriva preşedintelui Traian Băsescu si a coaliţiei
de guvernământ, condusă de Partidul Liberal Democrat, insă destul de repede s-a
creat o breşă între protestatarii care erau de partea opoziţiei politice,
Uniunea Social Liberală, care grupa partidul care pierduse puterea în 2004-
Partidul Social Democrat-, pe cel scos de la guvernare în 2008- Partidul
Naţional Liberal- şi un pseudo-partid format în jurul unui popular trust de
presă- Partidul Conservator-, şi cei care susţineau vinovăţia întregii clase
politice pentru scufundarea României în abuz şi corupţie încă de la căderea
comunismului. Au apărut curând si alte teme de acţiune, precum împiedicarea
proiectului minier de la Roşia Montană, blocarea intenţiei clasei politice de a
autoriza în România exploatarea hidrocarburilor de sişt prin fracturare
hidraulică, oprirea privatizărilor defavorabile ţării, reformarea statului,
asigurarea reală a libertăţii întrunirilor şi a libertăţii de expresie,
reunificarea celor două state româneşti, revenirea la monarhia constituţională
parlamentară, promovarea drepturilor femeilor, doleanţele militarilor
disponibilizaţi etc.
Evident, puncte de vedere atât de
radical diferite despre clasa politică si abordarea a teme atât de diverse nu
aveau cum să nu afecteze unitatea miscării de protest. O primă sciziune a avut
loc de timpuriu, la 28 ianuarie 2012, în timpul primei manifestaţii ample
dedicate opririi proiectului Roşia Montană, când manifestanţii pro-U.S.L., unii
dintre ei aflaţi în directă coordonare de către această coaliţie, alţii
inocenţi din acest punct de vedere, au declanşat un fel de contramanifestaţie.
Atunci s-au delimitat geografic două spaţii de protest: platoul Teatrului
Naţional Bucureşti, dominat de manifestanţii pro-U.S.L., şi zona Fântănii şi a
Institutului de Arhitectură „Ion Mincu”, ocupată de demonstranţii anti-sistem.
Cum însa între aceştia din urmă preferinţele ideologice variau de la stânga la
dreapta, în număr mic fiind prezente chiar şi extremele, o a doua ruptură s-a
produs la 27 martie 2012, când o manifestare de aniversare a Unirii Basarabiei
cu România în 1918 a fost tulburată de o contramanifestaţie a celor cu vederi
internaţionaliste.
Cu toate acestea şi cu toate
diviziunile şi în ciuda amplorii tot mai scăzute, mişcarea de protest din 2012
a avut rezultate. Pe fondul dezagregării unei puteri politice erodate şi aflată
la un final de legislatură, protestele din stradă au catalizat căderea prin
moţiune de cenzură a două guverne, ultimul din seria celor conduse de Emil Boc
şi guvernul lui Mihai Răzvan Ungureanu, şi, fapt fără precedent în istoria
post-comunistă a României, venirea opoziţiei la putere cu şase luni înainte de
alegerile parlamentare. Mai mult, pe acelaşi fond de proteste s-a produs a doua
suspendare a preşedintelui Traian Băsescu, demiterea esuând însă din cauza
greşelilor elementare făcute de U.S.L. si de propaganda acestei coaliţii, în
primul rând postul de televiziune Antena 3.
Marele câştig al anului 2012 nu a
fost însă schimbarea puterii politice, care s-a dovedit a fi doar un detaliu de
interes pentru grupurile de interese economice. Odată ajunsă la putere şi mai
ales după mult clamata victorie zdrobitoare din alegerile parlamentare (însă în
bună măsură falsă, întrucât 70% din doar 40% din electorat care s-a prezentat
la vot nu înseamnă nici pe departe o victorie zdrobitoare), Uniunea Social
Liberală a preluat exact toate politicile fostei puteri. A fost o probă
evidentă, daca mai era nevoie, a faptului că în România clasa politică a
încetat să mai reprezinte interesele ţării şi ale cetăţenilor acesteia, iar în
totala sa lipsă de viziune toate politicile îi sunt dictate de organisme
suprastatale precum Fondul Monetar Internaţional şi Banca Mondiala şi de
corporaţiile transnaţionale sau străine, interesate doar de un profit rapid pe seama
României.
Nu, marea realizare a anului 2012 a
fost o renaştere a societăţii civile, care a ramas activă în perioada următoare
protestelor, continuând să facă campanie, inclusiv proteste, pentru diversele
cauze, participând la dezbaterile din jurul preconizatei reforme
constituţionale s.a.m.d. Cele mai ample acţiuni publice din această perioadă au
fost marşurile cu mii de participanţi de la Bârlad, împotriva fracturării
hidraulice, şi acţiunile unioniste din oraşele de pe ambele maluri ale
Prutului. România mai avusese o perioada de civism intens, care a debutat în
1990 şi a continuat până prin 1996, însă structurile formate atunci au făcut
greşeala fatală de a se ralia cu trup şi suflet unei anumite tabere politice,
în speranţa că aceasta va îndrepta cursul lucrurilor. Când însă guvernarea
Convenţiei Democratice din România dintre 1996 şi 2000 a eşuat în interminabile
lupte interne, incompetenţă şi o cronică lipsă de curaj politic, prăbuşirea
acesteia a îngropat şi societatea civilă, aşa cum un vapor care se scufundă îi
trage după sine pe naufragiaţii care se află prea aproape de epavă.
Desigur, clasa politică românească,
izolată în turnul său de fildeş încă de la începutul ultimului deceniu al
mileniului trecut, a subapreciat avântul real al noii generaţii din societatea
civilă şi gradul concret de nemulţumire a populaţiei. Aşa cum s-a tot întâmplat
în ultimii douăzeci şi patru de ani, politicienii aflaţi la putere şi-au
imaginat că ei sunt singurii care fac agenda publică şi „pulimea” va rumega
doar ce le dau ei. Mai mult, îmbătat cu propriul succes electoral, guvernul
condus de Victor Ponta s-a avântat în a promova agresiv chiar proiectele asupra
cărora fosta putere P.D.L. a ezitat şi împotriva cărora U.S.L. se pronunţase în
campania electorală.
Incidentul declanşator a fost de
această dată introducerea de către guvernul Ponta în procedură de urgenţă în
Senat a unui proiect de lege vădit samavolnic şi anticonstituţional, care ar fi
deschis calea realizării proiectului Roşia Montană cu orice preţ, inclusiv
distrugerea iremediabilă a mediului, cu riscuri enorme pentru regiunea
înconjurătoare şi chiar mai departe, pentru întregul bazin al Dunării de Jos,
ca şi demantelarea unui patrimoniu cultural unic în lume, ca să nu mai vorbim
de spolierea României de una din bogăţiile sale naturale, pentru nişte
câştiguri iluzorii- câteva sute de locuri de muncă, care si acelea ar dispărea
in maximum două decenii, o redevenţă de 6%, tipică lumii a treia, şi nişte
dividende care ar fi ajuns să fie plătite numai după acoperirea tuturor datoriilor
statului român faţă de investitori şi depinzând totalmente de evoluţia bursieră
a preţului aurului şi argintului-, toate oricum mult depăşite de costurile
menţinerii integrităţii unui enorm lac cu cianuri şi metale grele (peste 300 de
hectare) pentru următorii două sute treizeci de ani.
Prin urmare, la 1 septembrie 2013,
sub sloganul „Uniţi salvăm Roşia Montană”, s-a ieşit din nou in stradă. Şi de
data aceasta în mai multe oraşe, dar numărul protestatarilor a fost nu de
ordinul sutelor şi miilor, ci al zecilor de mii. A fost astfel clar că scăderea
inexorabila a numărului de protestatari din 2012 s-a datorat nu lipsei de
apetit a românilor pentru a-şi cere drepturile în mod activ, ci din cauză că
mişcarea de atunci a fost percepută de marea masă ca fiind prea politizată.
Piaţa Universităţii a devenit din nou epicentrul mişcării, în cadrul căreia
s-au alăturat protestatarii anti-sistem din 2012, care în scurt timp şi-au dat
mâna şi au îngropat disputele care îi ţinusera departe unii de alţii începând
din aprilie 2012, şi mulţi alţii noi, pentru care noul val de proteste
reprezenta primul din viaţa lor. A inceput astfel ceea ce presa străina a numit „toamna
românească”.
Încă din primele zile puterea, luată
prin surprindere, a început sa se bâlbâie. Pe fondul disputelor tot mai
evidente din interiorul U.S.L., P.N.L. a anunţat că va vota împotriva
proiectului de lege privind proiectul Roşia Montană, pe care îl voi numi mai
departe legea Şova, după numele ministrului care l-a iniţiat. S-a renuntat la procedura
de urgenţă şi s-a creat o comisie parlamentară specială, a cărei legitimitate a
fost contestată de mişcarea de protest, care a decis să o boicoteze. Nu toţi
protestatarii au fost de acord cu acest boicot, dar cei mai mulţi l-au
respectat, boicotul fiind încălcat doar de câteva personaje cu probleme psihice
sau cu o inteligenţă mai redusă.
Pornită din zona Fântânii de la
Arhitectură, Piaţa Universităţii 2013 a dus protestul în cartiere, în toate
cele patru puncte cardinale ale capitalei României, a ocupat principalele
bulevarde, a vizitat toate palatele importante in mod repetat, a adus cultura
în stradă, a revendicat cea de-a treia zonă importantă a Pieţei Universităţii,
platoul statuilor, iar la 16 octombrie, în mod simbolic, a trecut pe sub Arcul de
Triumf. În ţară, nu numai marile oraşe au ieşit în stradă. Tentativa
subcontractorilor companiei americane Chevron cu asistenţa Jandarmeriei Române
de a instala prima sondă pentru explorarea şi exploatarea gazelor de şist in
comuna Pungeşti, judeţul Vaslui, s-a lovit în aceeaşi zi de 16 octombrie 2013
de rezistenţa îndârjita a sătenilor. Formarea Mişcării de Rezistenţă din
Pungeşti a fost un exemplu de civism rural nemaiîntalnit în România încă de la
colectivizarea comunistă, poate doar cu excepţia mişcării de la Săpânţa din
1990 şi a altor cazuri oarecum izolate din ultimii câţiva ani (gen Cocorăştii
Caplii, comuna Măgureni, judeţul Prahova). În mod similar, în noiembrie 2013,
un al doilea focar rural de rezistenţă civică s-a concretizat la Moşna, in judeţul
Sibiu, tot împotriva unor prospecţiuni efectuate cu încălcarea proprietăţilor
private ale localnicilor.
În cele trei luni ale toamnei
româneşti s-a evitat abordarea tuturor temelor existente in agenda publică
reală a românilor, unele cauze fiind promovate în continuare prin acţiuni
separate ale diverselor grupuri de activişti (Unirea, monarhia constituţională
etc.). Prudenţa era recomandată de evenimentele anului 2012. Totuşi, încă de la
început la marşurile şi mitingurile pentru Roşia Montană s-a strigat şi s-au
afişat bannere împotriva fracturării hidraulice, tehnologie care conduce la
poluarea iremediabilă a apelor freatice, cu compromiterea agriculturii,
turismului si a sănătăţii populaţiei, la microcutremure de natură să avarieze
treptat clădirile din zonele afectate, reprezentând circa 70% din teritoriul
ţării, şi, în general, la spolierea României de o altă bogăţie a sa naturală,
în cantitate până la urmă limitată, pentru un profit rapid, din care românilor
nu le-ar reveni mai nimic. Totul în numele unei independenţe energetice clamate
propagandistic, asta în condiţiile în care România are producţie de curent
electric excedentară şi îşi asigură necesarul de gaze naturale în proporţie de
80% din producţia internă, cu potenţialul de a sări de 100% când se va începe
exploatarea rezervelor de gaz convenţional de pe platoul continental al Mării
Negre. Prin urmare, către mijlocul lunii octombrie 2013 majoritatea
protestatarilor şi-a asumat deschis chestiunea interzicerii fracturării
hidraulice printre obiectivele sale majore. Drept urmare, au existat
solidarizări prompte cu sătenii revoltaţi din Pungeşti si Moşna, atât la faţa
locului, cât şi în diversele oraşe. De asemenea, a câştigat tot mai mult teren
sloganul „Uniţi salvăm toată România”. Acest proces nu s-a desfăşurat fără
unele dezacorduri şi dezbateri între protestatari.
Desigur, în tot acest timp, guvernul
Ponta a încercat tactici diferite pentru a stopa mişcarea de protest. Mai
intâi, Jandarmeria Română a primit ordine să manifeste o anumita toleranţă faţă
de manifestanţi. Dacă în 2012, după violenţele din primele zile, conducerea
protestatarilor cu dubele la secţii de poliţie şi administrarea de sancţiuni
contravenţionale, masuri de cele mai multe ori aplicate abuziv, au reprezentat
un loc comun, în prima parte a toamnei româneşti intervenţia a fost redusă la
minimum, iar amenzile contravenţionale au fost distribuite doar către câţiva
presupuşi organizatori. Contraatacul puterii s-a concretizat mai mult în
propagandă negativă. S-a mizat că în felul acesta va scădea amploarea
protestelor. Când însă acest lucru nu s-a întâmplat, s-a produs înscenarea de
la Club A, când un flashmob la adresa ministrului culturii, Daniel Barbu, în 17
octombrie 2013, a fost folosit astfel încât un infiltrat să spargă luneta
maşinii ministrului şi să pară că protestatarii ar fi fost violenţi şi
huliganici în comportament. În duminica următoare, sperând că se vor produce
incidente care să justifice o intervenţie violentă, Jandarmeria nu a mai
însoţit marşul obişnuit de protest. Spre ghinionul puterii, în afară de un mic
incident izolat între doi manifestanţi cu ideologii diametral opuse, nu a avut
loc nicio acţiune reprobabilă.
Dar, încă o dată, U.S.L. a ţinut să
depăşească fosta putere P.D.L. în materie de represiune, adăugând un ingredient
nou: dosarele penale. Astfel, după incidentul de la Club A mai mulţi
protestatari mai mult sau mai puţin cunoscuţi autorităţilor au fost anchetaţi
ca făptuitori, iar câţiva dintre ei au fost puşi sub învinuire pentru ultraj
contra bunelor moravuri şi tulburarea liniştii şi ordinii publice. Dosarele
pentru blocare de drumuri publice, absolut hilare în condiţiile în care
drumurile erau închise de poliţia rutieră, au început să fie deschise împotriva
unora dintre demonstranţii din Brasov, iar apoi sesizări similare au fost
adresate Parchetului de către Jandarmeria Româna, după marşul din 17 noiembrie
2013 din Bucureşti. În fine, liderului rezistentei din comuna Moşna, Willy
Schuster, i s-a deschis dosar penal pentru distrugere, deşi el doar şi-a apărat
dreptul de proprietate. Toate aceste anchete sunt încă în curs. De asemenea,
distribuirea cu generozitate a amenzilor contravenţionale a redevenit o
practica curentă, iar „îndubările” au reapărut si ele în peisaj.
Toate astea nu au putut însă împiedica
înfrângerea, cel putin parţială, a puterii politice în chestiunea Roşiei
Montane. Comisia parlamentara specială a dat aviz negativ legii Şova, iar
aceasta a fost respinsă de Senat. În 2 decembrie 2013, tentativa de modificare
a Legii minelor în sensul dorit iniţial prin legea Şova nu a întrunit în Senat
toate voturile necesare adoptării sale.
În aceste condiţii, amploarea
protestelor a mai scăzut, fără să inceteze cu totul. Dispusă sa cedeze cel
puţin conjunctural în problema Roşiei Montane, guvernarea nu a arătat aceeaşi
concesivitate în chestiunea gazelor de şist, unde interesele în joc sunt mult
mai mari, fiind vorba de corporaţii vechi si cu mare influenţă în cele mai
importante capitale ale lumii, precum Chevron, East West Petroleum, Luk Oil,
Gazprom etc. Aşa că s-a profitat de reducerea intensităţii protestelor la
capătul a trei luni de foc, ca şi de umbrela sărbătoririi Zilei Naţionale,
pentru ca în dimineaţa de luni, 2 decembrie 2013, guvernul Ponta să facă
poporului român cadoul unei bande de trădători. Înainte de răsăritul soarelui,
Jandarmeria a intervenit in forţă, cu efective covârşitoare, la Pungeşti,
atacând tabăra protestatarilor. Aceştia au fost agresaţi, patru au ajuns în
spital şi patruzeci au fost reţinuţi şi duşi la Poliţia Vaslui, unde s-au
distribuit sancţiuni contravenţionale şi s-a dispus deschiderea a cel puţin un
dosar penal pentru distrugere, precum şi probabil şi altele pentru blocare de
drumuri publice.
Aceasta acţiune cu totul reprobabilă
a transformat Jandarmeria într-o trupă pusă la dispoziţia corporaţiilor străine
şi nu a cetăţenilor români, pe care ar trebui să-i protejeze. Practic, s-a
dovedit o dată pentru totdeauna că U.S.L. şi P.D.L. sunt aceeaşi mizerie şi că
această mizerie cere voturile românilor, dar serveşte interese din afara
României. Dacă însă progresia protestelor de la o Piaţă a Universităţii la
următoarea se menţine, se apropie momentul când în stradă vor fi sute de mii de
oameni, când în fine vom putea pune cu subiect şi predicat problema schimbării
clasei politice, când ne vom lua ţara înapoi. Pe scurt, domnilor politicieni şi
unelte ale dumneavoastră din servicii şi Jandarmerie, si făra să mă exprim
pompos, se apropie şi pentru voi Ziua Judecăţii.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu