Catre Senatul Romaniei
In
atentia domnului Presedinte Crin Antonescu
Catre
Camera Deputatilor a Romaniei
In
atentia domnului Presedinte Valeriu Zgonea
Catre
Comisia juridica, de numiri, disciplina, imunitati si validari a Senatului
In
atentia domnului Presedinte Tudor Chiuariu
Catre
Comisia juridica, de disciplina si imunitati a Camerei Deputatilor
In
atentia domnului Presedinte Liviu Bogdan Ciuca
Catre
Forumul Constitutional
In
atentia domnului Profesor Cristian Pirvulescu
STIMATI DOMNI,
Noi, asociatiile, fundatiile, coalitiile civice,
platformele civice si grupurile civice informale initiatoare si contributoare
la dezbaterea „Procesul de revizuire a
Constitutiei Romaniei: inceput, desfasurare, viitor”, care a avut lor
miercuri, 26 iunie 2013, in Sala Constantin Stere din incinta Palatului
Parlamentului, cu participarea a putin peste 1% din efectivul total al
parlamentarilor Romaniei si a domnului Todor Arpad, membru al echipei
coordonatoare a Forumului Constitutional si reprezentant al acestuia in cadrul
Comisiei parlamentare comune de modificare a Constitutiei, in prezenta TVR, a
DC News si a Agerpres, va supunem atentiei, in ideea ca veti da curs cererilor
continute, urmatoarea
DECLARATIE COMUNA
Subscrisele organizatii civice
semnatare ale prezentului document am luat act de modul defectuos in care s-a
desfasurat pana in prezent procesul de reforma constitutionala. Organizarea
Forumului Constitutional a fost lipsita de transparenta, s-a incercat si in
parte s-a reusit prin metode diverse impiedicarea participarii unei importante
parti a societatii civile la lucrarile acestui organism de consultare. Cand
spunem metode diverse, ne referim la netransmiterea unora dintre informatiile
esentiale, la afirmatii eronate privind numarul prea mare de participanti si
spatiul prea mic, la trimiterea selectiva a invitatiilor la dezbateri, la
blocarea accesului la unele din cele mai importante discutii, cum au fost cele
cu participarea Comisiei de la Venetia etc.
La randul sau, Raportul Forumului Constitutional a
omis o parte din propunerile facute, a prezentat eronat lista participantilor
si pozitiile exprimate la unele sesiuni, a tratat in mod inegal propunerile
primite in functie de afinitatile ideologice si personale ale membrilor echipei
coordonatoare cu o anumita parte a societatii civile, a prelucrat in mod subtil
prezentarea opiniilor receptionate astfel incat sa cada intr-o lumina mai
favorabila acele idei care corespund filosofiei practicate de coordonatorii
Forumului.
Nu in ultimul rand, principalii coordonatori ai
Forumului Constitutional s-au autodesemnat ca reprezentanti ai acestuia in
cadrul Comisiei parlamentare comune pentru modificarea Constitutiei, desi ar fi
trebuit, asa cum se si anuntase, sa aiba loc o runda de alegeri in acest sens.
Suntem in curs de a compila numeroasele propuneri ale
societatii civile dezavantajate de felul in care s-au desfasurat lucrurile in
Forumul Constitutional si vom pune in circulatie un material cat mai
cuprinzator.
Nici activitatea ulterioara a
Comisiei parlamentare comune de modificare a Constitutiei nu o putem aprecia ca
fiind perfecta. Membrii acesteia au ignorat sau au respins majoritatea
propunerilor primite in mod direct din partea societatii civile. Comisia a
lucrat intr-o foarte mare graba, urmarind cu prioritate o agenda a oamenilor
politici, care nu este neaparat si agenda societatii romanesti.
Apreciem o parte dintre propunerile Comisiei ca avand
un potential pozitiv, dar recunoastem in altele suprareglementari sau chiar
prevederi neclare, ce ar putea constitui noi surse de conflict institutional si
in societate (de exemplu, se instituie organe de executie ale minoritatilor
nationale, dar nu se specifica care sunt acestea si in ce consta competenta
lor). Pe alocuri, se creaza discrimnari nejustificate, cum este recunoasterea
dreptului la identitate etnica, culturala si religioasa numai pentru membrii
minoritatilor nationale, nu pentru toti cetatenii Romaniei, ceea ce duce la
perpetuarea si agravarea starilor de lucruri negative din anumite localitati
unde etnicii romani, majoritari la nivel de tara, sunt minoritari. In fine, nu
putem considera o practica serioasa adoptarea anumitor amendamente si revenirea
asupra lor la scurt timp in urma unor presiuni politice.
Constitutia este documentul fundamental
al societatii si al statului. In aceasta calitate, textul constitutional nu
poate fi conceput in mare graba si in principal pentru a servi un interes de
moment, asa cum este mult invocata accesare a fondurilor europene in urmatorul
exercitiu financiar al Uniunii Europene. Constitutiile se scriu avand in vedere
perioade lungi de timp, iar o Constitutie care la fiecare zece ani are nevoie
de o revizuire nu este o Constitutie de bun simt.
Prin urmare,
CEREM
1.
Constituirea
Camerelor Parlamentului ca Adunare Constituanta si declansarea procesului de
elaborare si adoptare a unei noi Constitutii, care sa raspunda cu adevarat
nevoilor societatii romanesti sub toate aspectele, sa garanteze in justul sens
al acestui cuvant drepturile omului si sa asigure un optim echilibru statal.
2.
Sa se reia de la
zero consultarea societatii civile si a populatiei in general prin intermediul
unui nou Forum Constitutional, coordonat de aceasta data de persoane din
aparatul tehnic al celor doua Camere ale Parlamentului, fara delegarea catre un
ONG cu agenda si simpatii proprii.
3.
Desemnarea
reprezentantilor societatii civile in Comisia parlamentara comuna de redactare
a noii Constitutii sa se faca pe baza unui proces electoral cu participarea
organismelor societatii civile active in cadrul noului Forum Constitutional.
4.
Timpul alocat
fiecarei etape in redactarea si adoptarea noii Constitutii- consultarea
societatii civile si a cetatenilor in cadrul Forumului Constitutional,
lucrarile Comisiei parlamentare comune de redactate a noii Constitutii,
dezbaterea proiectului in cadrul Comisiilor juridice ale celor doua Camere,
discutarea proiectului de Constitutie in plenul Adunarii Constituante etc.- sa
nu fie limitat decat de mentinerea unui ritm rezonabil de lucru, astfel incat
sa se realizeze o opera profunda si temeinica, pe termen lung, fara
introducerea unor factori de presiune care nu au nicio legatura cu procesul de
constructie constitutionala.
SEMNEAZA:
Asociatia de Informare
pentru Regatul României
Alianţa Naţională pentru
Restaurarea Monarhiei
Asociaţia România Vie
Alianţa CIVICĂ
Fundaţia Iuliu MANIU-Ion
MIHALACHE
Forumul Civic pentru
Responsabilitate Politică
Asociatia
Internationala pentru Drepturile Omului
Asociatia
Femeilor din Romania
ALIANTA FAMILIILOR DIN ROMANIA
ASOCIATIA PRO
VITA- FILIALA BUCURESTI
Asociatia
Dati-mi Romania inapoi!
Asociatia
Promemoria
Asociatia
Romania Fara Ei
(sustine
numai punctele 2-4)
Asociaţia
Clubul Monarhiştilor Clujeni
ASOCIATIA
VOCEA SCHIMBARII
(sustine
numai punctele 2-4)
Fundatia
ISBASOIU
Asociatia
Falticeni Cultural
Asociaţia
Generala a Românilor uniţi, Greco-Catolici (AGRU)
Asociatia ROST
Fundatia
Corneliu COPOSU
Grupul pentru
Salvarea Rosiei Montane din cadrul ACADEMIEI DE STudii ECONOMICE
Centrul pentru
Cultură, Istorie şi Educaţie
Asociatia 21
Decembrie
Institutul
Fratii Golescu pentru Relatiile cu Romanii de Pretutindeni
Platforma
Civică ACTIUNEA 2012
Asociatia
pentru Proprietatea Privata
Fundaţia
Naţională pentru Românii de Pretutindeni
Asociaţia
Onoare şi Patrie
Asociatia
Traditia Militara
Asociaţia Pro
Iniţiativa
GRUPUL DE
DIALOG SOCIAL SI CIVIC DIN ROMANIA
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu