COMUNICAT
Pentru a intelege mai exact despre ce este vorba, va citam mai jos din textul plangerii penale:
In cadrul lucrarilor de
constructie la Autostrada A1, pe raza comunei Sibot, judetul Alba, de o parte
si de cealalta a drumului national, a fost identificat un important sit
arheologic ce a primit numele conventional de Sibot 3. Din constatarile
arheologilor de la Muzeul National de Istorie al Romaniei (MNIR) din Bucuresti,
care au fost insarcinati cu cercetarea vestigiilor, era vorba de un vicus roman din secolele II-III d.Ch.,
insa unul destul de intins, bine conservat si deosebit de important, intrucat
constituia un centru mestesugaresc major ce deservea caravanele si unitatile
militare care treceau pe drumul dintre Colonia Augusta Dacica Ulpia Traiana
Sarmizegetusa, capitala Daciei Romane, si orasul Apulum, Alba Iulia de astazi,
resedinta garnizoanei principale a Legiunii a XIII-a Gemina. De altfel,
respectivul drum roman trecea prin imediata vecinatate a asezarii Sibot 3.
Astfel, desi discutam de un vicus,
acesta avea mai degraba trasaturile unui orasel industrial decat pe cele ale
unei simple asezari taranesti.
Afland ca exista intentia ca in
urma finalizarii procedurii de descarcare de sarcina arheologica sa se distruga
sau, in cel mai bun caz, sa se ingroape ruinele in fundatia autostrazii, ONG-ul
nostru a pornit o campanie pentru salvarea acestui sit arheologic ca si a
altora din zona- Turdas, Tartaria, Cristian etc.- prin modificarea proiectului
autostrazii (inaltarea pe un viaduct) si luarea masurilor necesare
conservarii si valorificarii
vestigiilor. In acest sens, am sesizat Ministerul Culturii si Patrimoniului
National printr-o petitie in care solicitam si o audienta la Ministrul Puiu
Hasotti, am organizat o actiune culturala care sa atraga atentia asupra
situatiei timp de patru zile in vecinatatea sediului respectivului Minister, am
avut o intalnire cu arheologii Muzeului National „Brukenthal” din Sibiu si cu directorul
acestuia, dl. Sabin Luca, am emis diferite comunicate, ce au culminat cu o
scrisoare deschisa pe care am sustinut-o impreuna cu Fundatia Culturala „Rosia Montana” si cu Asociatia Re.Generation.
In pofida eforturilor noastre,
am aflat ca la data de 22 octombrie 2012, situl Sibot 3 fusese nivelat cu
buldozerele de catre contractorul S.C.
STRABAG S.A., cu sediul situat in Bucuresti, Calea 13 Septembrie nr. 90,
sectorul 5, 050726. Prin urmare, ne-am intalnit de urgenta cu directorul
adjunct al MNIR, domnul Paul Damian, cunoscut de asemenea pentru descarcarea de
sarcina arheologica de la Rosia Montana, care a coordonat cercetarile de la
Sibot, judetul Alba. Acesta ne-a confirmat ca echipa sa a incheiat etapa de
exacavatii propriu-zise in data de 20 octombrie 2012 si a notificat acest fapt
constructorului. Mai mult, domnul Paul Damian a confirmat ca distrugerea
ruinelor- pe care in acel moment de-abia o verificam printr-o deplasare la fata
locului- este foarte probabila, aceasta fiind practica curenta in Romania, ca antreprenorul
sa nu mai astepte eliberarea certificatului de eliberare de sarcina arheologica
si sa treaca la desfiintarea vestigiilor ramase in teren imediat ce este
notificat de sfarsitul cercetarilor in teren.
Aceasta practica este in totala
si flagranta contradictie cu procedurile consfintite prin Legea nr. 378/2001 privind protectia
patrimoniului arheologic si declararea unor situri arheologice ca zone de
interes national si celelalte norme legale aplicabile in domeniu, si anume
redactarea raportului de cercetare, emiterea de catre Comisia Nationala de
Arheologie a recomandarii privind clasarea sau descarcarea sitului si
eliberarea de catre Directia Judeteana (Alba in aceasta speta) pentru Cultura
si Patrimoniu National a certificatului de descarcare de sarcina arheologica.
Mai mult, pana la eliberarea
certificatului de descarcare de sarcina arheologica, potrivit dispozitiilor
aceleiasi Legi nr. 378/2001 privind
protectia patrimoniului arheologic si declararea unor situri arheologice ca
zone de interes national, orice sit arheologic continua sa se bucure de regimul
de protectie.
Pentru a intelege cum exact s-a ajuns la distrugerea sitului Sibot 3 ne-am
adresat tuturor autoritatilor competente, dar si companiei STRABAG, unde ne-am aflat in contact cu doamna Diana Neumüller-Klein, CFA Head of Corporate Communications
& Investor Relations, purtator de cuvant al STRABAG
S.E. (Austria), iar apoi cu domnul Martin PROCHINER, Technical Business
Unit Manager, Business Unit EE, STRABAG AG, Infrastructura de Transporturi,
Diviziunea 6B SEE, Subdiviziunea ME ROMANIA / BULGARIA, care ne-a confirmat in
scris ILEGALITATEA si IMORALITATEA distrugerii vestigiilor
romane de la Sibot. Desigur, reprezentantii STRABAG au invocat in apararea faptelor companiei lor contractul si
instructiunile primate de la clientul Compania
Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania (CNADNR), cu
sediul situat in Bucuresti, bulevardul Dinicu Golescu nr. 38, sectorul 1,
010873, si unitatile subordonate ale acesteia. In acest sens, dar citam aici
cel mai important email, cel care recunoaste ilegalitatea si indica CNADNR
drept sursa a ordinului de distrugere a vestigiilor arheologice:
Intr-un email trimis in 14 noiembrie 2012, la orele 8.31, Martin PROCHINER,
Technical Business Unit Manager, Business Unit EE, STRABAG AG, Infrastructura
de Transporturi, Diviziunea 6B SEE, Subdiviziunea ME ROMANIA / BULGARIA ne-a comunicat urmatoarele (traducerea in romana ne
apartine):
I started my investigation regarding your
complains and I am able to inform you about the following. / Am inceput investigatia privind plangerile
dumneavoastra si sunt in pozitia de a va informa urmatoarele.
Strabag a multinational company is acting all
the time exactly according the provisions of our contract, the contractual
obligations and the respective law in force.As it is foreseen in the law,
Strabag concluded a contract with a Romanian National entity which is
exclusively allowed to investigate, document, preserve and have the sufficient
number of archeologists to make all the necessary measures required.Also
Strabag supported the activities of the archeologists with approx. 150 – 200
persons for digging including excavators, dump trucks and small
equipment.Additional we organized meal, water and transportation for all
persons involved in the archeology investigation during the entire duration of
the investigations.The duration of the archeology investigation was approximate
10 month. / Strabag, o companie
multinationala, actioneaza intotdeauna conform prevederilor contractului
nostru, a obligatiilor contractuale si a legii in vigoare in speta. Asa cum
este prevazut de lege, Strabag a incheiat un contract cu o entitate nationala
romaneasca care este in mod exclusiv autorizata sa investigheze, documenteze,
conserve si dispune de un numar suficient de arheologi ca sa adopte toate
masurile necesare. De asemenea, Strabag a sprijinit activitatile arheologilor
cu aproximativ 150 – 200 de persoane pentru sapaturi, inclusiv cu excavatoare,
camioane care sa indeparteze pamantul excavat si echipament usor. In plus, noi
am pus la dispozitie hrana, apa curenta, si transportul pentru toate persoanele
participante la investigatia arheologica de-a lungul intregii durate a
investigatiilor. Durata investigatiei arheologice a fost de aproximativ 10
luni.
On 22nd of October 2012 we was informed by our employer that we have
to restart our activities in the previous restricted areas according our
contractual obligations respecting the approved design. / La 22 octombrie 2012 am fost informati de
angajatorul nostru ca trebuie sa ne reluam activitatile in zonele anterior
restrictionate conform obligatiilor noastre contractuale si a proiectului
aprobat.
Please be ensured that Strabag fulfilled all our
contractual obligations and was fully acting according the provisions of our
contract. / Va asiguram ca Strabag si-a indeplinit toate obligatiile contractuale si
a actionat pe deplin in respectul prevederilor contractului.
Este astfel evident ca nu a
existat niciun certificat de descarcare de sarcina arheologica inainte de
distrugerea ruinelor si ca nici nu a existat timpul fizic necesar parcurgerii
tuturor etapelor preliminare acestuia: raport de sapaturi, aviz consultativ al
Comisiei Nationale de Arheologie etc. Asadar, nu putem concluziona decat ca legea a fost incalcata in mod flagrant, iar
prejudiciul adus este unul urias, poate chiar inestimabil.
In opinia noastra, faptele
comise de sus-numitii si de altii ce urmeaza a fi identificati, ca si de
persoanele juridice implicate- CNADNR,
STRABAG etc.-constituie
infractiunile prevazute de urmatoarele articole ale Codului penal:
1. Fapta prevazuta de art. 217
C.pen. (distrugere) alin. 2: „Distrugerea, degradarea ori aducerea în
stare de neîntrebuintare a unui bun apartinând altuia sau împiedicarea luarii
masurilor de conservare ori de salvare a unui astfel de bun, precum si
înlaturarea masurilor luate, se pedepsesc cu închisoare de la o luna la 3 ani
sau cu amenda.
În cazul în care bunul are deosebita valoare
artistica, stiintifica, istorica, arhivistica sau o alta asemenea valoare,
pedeapsa este închisoarea de la unu la 10 ani. (...)
Dispozitiile prevazute în alin. 2, 3 si 4 se aplica
chiar daca bunul apartine faptuitorului.”
2.
Fapta prevazuta
de art. 248 C.pen. (abuzul in serviciu in contra intereselor publice): “Fapta functionarului public, care, în exercitiul
atributiilor sale de serviciu, cu stiinta, nu îndeplineste un act ori îl
îndeplineste în mod defectuos si prin aceasta cauzeaza o tulburare însemnata
bunului mers al unui organ sau al unei institutii de stat ori al unei alte
unitati din cele la care se refera art. 145 sau o paguba patrimoniului acesteia
se pedepseste cu închisoare de la 6 luni la 5 ani.” coroborat cu art. 248/1 C.pen. (abuzul in serviciu
in forma calificata): “Daca faptele prevazute în art. 246, 247 si 248 au
avut consecinte deosebit de grave, se pedepsesc cu închisoare de la 5 la 15 ani
si interzicerea unor drepturi.”
3.
Fapta prevazuta
de art. 249 C.pen. (neglijenta in
serviciu):”Încalcarea din culpa, de catre un
functionar public, a unei îndatoriri de serviciu, prin neîndeplinirea acesteia
sau prin îndeplinirea ei defectuoasa, daca s-a cauzat o tulburare însemnata
bunului mers al unui organ sau al unei institutii de stat ori al unei alte
unitati din cele la care se refera art. 145 sau o paguba patrimoniului acesteia
ori o vatamare importanta intereselor legale ale unei persoane, se pedepseste
cu închisoare de la o luna la 2 ani sau cu amenda.
Fapta prevazuta în alin. 1, daca a avut consecinte
deosebit de grave, se pedepseste cu închisoare de la 2 la 10 ani.”
4.
Fapta prevazuta de art. 280/1 C.pen. (nerespectarea regimului de ocrotire a unor bunuri):”Înstrainarea, ascunderea sau orice alta
fapta prin care se pricinuieste pierderea pentru patrimoniul cultural national
sau pentru fondul arhivistic national a unui bun care, potrivit legii, face
parte din acel patrimoniu sau fond, se pedepseste cu închisoare de la 2 la 7
ani.
Daca pierderea bunului pentru patrimoniul sau pentru
fondul prevazut în alineatul precedent a fost pricinuita prin savârsirea unei
fapte care constituie prin ea însasi o alta infractiune, pedeapsa este cea
prevazuta de lege pentru infractiunea savârsita, al carei maxim se majoreaza cu
3 ani.
Fapta prevazuta în alin. 1 nu se pedepseste, iar în
cazul faptelor prevazute în alin. 2 pedeapsa nu se majoreaza, daca înainte ca
hotarârea sa fi ramas definitiva, faptuitorul înlatura rezultatul infractiunii
facând ca bunul sa reintre în acel patrimoniu sau fond.”
5.
Fapta prevazuta de art. 323 C.pen. (asocierea pentru savarsirea de infractiuni): “Fapta de a se asocia sau de a
iniţia constituirea unei asocieri în scopul săvârşirii uneia sau mai multor
infracţiuni, altele decât cele arătate în art. 167, ori aderarea sau
sprijinirea sub orice formă a unei astfel de asocieri, se pedepseşte cu
închisoare de la 3 la 15 ani, fără a se putea depăşi pedeapsa prevăzută de lege
pentru infracţiunea ce intră în scopul asocierii.
Dacă fapta de asociere a fost urmată de săvârşirea unei
infracţiuni, se aplică celor care au săvârşit infracţiunea respectivă pedeapsa
pentru acea infracţiune, în concurs cu pedeapsa prevăzută în alin. 1.
Nu se pedepsesc persoanele prevăzute în alin. 1, care
denunţă autorităţilor asocierea mai înainte de a fi fost descoperită şi de a se
fi început săvârşirea infracţiunii care intră în scopul asocierii.”
29 martie
2013
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu